Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

donderdag 11 april 2013 13:00 - 13:30u

P39 Resultaten van de enquête 'terug naar school stress' in Nederland: stressniveaus bij ouders van kinderen met of zonder ADHD tijdens de 'terug naar school'-periode

Ramnath, G.

Locatie(s): Expo Foyer

Categorie(ën): Postersessie

ACHTERGROND

De enquête ‘terug naar school stress’ was een niet-klinisch opinieonderzoek ter beoordeling van de stress tijdens deze periode bij ouders van kinderen met en zonder aandachtstekortstoornis (met hyperactiviteit) (Attention Deficit Hyperactivity Disorder of ADHD) in zes Europese landen en Canada. Er wordt verslag uitgebracht over de in Nederland en andere landen verzamelde gegevens.

 

DOEL

Het beoordelen van de stressniveaus bij ouders van kinderen met en zonder ADHD tijdens de ‘terug naar school’-periode.

 

METHODEN

Met gebruik van een gemodificeerde schaal van Holmes en Rahe hebben deelnemers stressveroorzakende situaties beoordeeld op een schaal van 1 tot 10.

 

RESULTATEN

Er hebben 100 en 111 ouders van kinderen respectievelijk met en zonder ADHD deelgenomen (gemiddelde [SD] leeftijd: respectievelijk 42,0 [6,29] en 40,8 [6,46] jaar). Van de ouders in de ADHD-groep had 85,0% slechts één kind met ADHD. De gemiddelde [SD] leeftijd van het oudste kind met ADHD was 12,3 [3,20] jaar. 65,7% had ≥1 comorbide stoornis; met name autismespectrumstoornis (28,3%) kwam vaker voor dan in de totale studiepopulatie, terwijl leerstoornis/dyslexie (9,1%) minder vaak voorkwam. In Nederland gebruikte 64,6% van de kinderen medicatie vergeleken bij 51,0% in de totale populatie; 53,5% kreeg specialistische ondersteuning op school vergeleken bij de gehele populatie (43,8%).

Ouders van kinderen met ADHD meldden slechts in algemene ‘terug naar school’-stress (p<0,05), ouderlijke stress (p<0,01) en alledaagse schoolstress (p<0,01) aanzienlijk hogere stressniveaus. Dit is anders dan bij de totale studiepopulatie, die in alle zes de ‘terug naar school’-gebieden aanzienlijk hogere stressniveaus meldde (p<0,001). In de totale populatie waren alle niet aan school gerelateerde vormen van stress aanzienlijk verschillend tussen gezinnen met en zonder ADHD, maar in de Nederlandse populatie werd dit alleen voor belangrijke levensgebeurtenissen gemeld (p<0,05).

 

CONCLUSIES

De ‘terug naar school’-periode is aanzienlijk stressvoller voor ouders van kinderen met ADHD vergeleken bij ouders van kinderen zonder ADHD.

Onderzoekssponsor: Shire AG, Zwitserland.