A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: views/programma_sessie_v3.php

Line Number: 132

Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

donderdag 11 april 2013 13:45 - 15:15u

S27 De behandeling van adolescenten met een borderline-persoonlijkheidsstoornis: adaptaties, onderzoeksresultaten en werkzame factoren

Locatie(s): Pieter Baan Zaal

Categorie(ën): Psychotherapie; Symposium

TOELICHTING

Het thema ‘vroegdetectie en vroeginterventie van persoonlijkheidsstoornissen’ vormt een van de speerpunten van de kennisagenda die het Kenniscentrum Persoonlijkheidsstoornissen in samenwerking met het veld heeft opgemaakt. Dit thema haakt in op de groeiende consensus in de literatuur dat de diagnose van (borderline) persoonlijkheidsstoornissen ook bij adolescenten betrouwbaar en valide gesteld kan worden. Deze consensus vindt haar weg ook steeds meer naar de richtlijnen voor diagnostiek en behandeling, waarin wordt aangeraden om geen versluierende taal te gebruiken en de diagnose ook bij adolescenten te stellen. Pas dan kunnen adolescenten behandeld worden voor de onderliggende persoonlijkheidspathologie, waar er nu vaak een amalgaam van (meestal falende ) as-1-behandelingen wordt ingezet.

Maar hoe moet zo'n behandeling van persoonlijkheidspathologie eruitzien en waarin verschilt deze van behandelingen van persoonlijkheidsstoornissen bij volwassenen? In dit symposium worden vier modellen besproken – doorgaans aanpassingen van bewezen effectieve modellen voor volwassenen: Dialectische Gedragstherapie-Jongeren (DGT-J), Emotieregulatie-training (ERT), Mentalization-Based Treatment voor adolescenten (MBT-A) en Cognitive Analytic Therapy (CAT). De sprekers introduceren het model, bespreken de aanpassingen voor jongeren en presenteren de beschikbare evidentie. Bijzondere aandacht gaat ten slotte uit naar de (veronderstelde) werkzame factoren in de behandeling en naar de overeenkomsten en verschillen tussen de verschillende modellen daarin.

 

LEERDOELEN

Informeren over de nieuwste ontwikkelingen op het vlak van behandeling van adolescenten met een borderline-persoonlijkheidsstoornis en discussie over gemeenschappelijke werkzame factoren daarin.