Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

donderdag 11 april 2013 13:45 - 17:00u

W43 In contact komen en blijven met psychotische mensen met behulp van Verbindende Gesprekstechniek. Een workshop voor de praktijk.

Tielens, J.A.E., Pijp, H.

Locatie(s): 0.7 Lisbon

Categorie(ën): Bijscholing; Workshop

INLEIDING
Praten met mensen met een andere betekenisgeving en een andere realiteit dan de gemiddelde mens kan behoorlijk lastig zijn. Zij zien de wereld vaak heel anders en menen meestal dat met hen niets aan de hand is. En toch moet er vaak wat mee. Een patiënt met een psychose vertoont vaak een forse terugval in functioneren en kan zelfs maatschappelijk geheel teloorgaan. Hij veroorzaakt soms gevaar en drijft de naaste omgeving tot wanhoop. En die naaste omgeving – of dit nu de politieagent, een familielid of de woningbouwcorporatie is – wil dat u wat gaat doen.

We weten dat er bij psychosen 2 bepalende factoren zijn voor uitval uit behandeling: ontbrekend ziekte-inzicht en een slechte behandelrelatie. De LEAP-methode grijpt op deze beide punten aan. De workshop zit boordevol met tips en valkuilen uit de dagelijkse praktijk van de behandeling van mensen met een psychose. U kunt morgen direct aan de slag.

VORM
Interactief hoorcollege met gebruik van rollenspelen.

INHOUD
Behandeld zal worden: (1) Het probleem van ontbrekend ziektebesef (anosognosie) bij een flink deel van de mensen met een psychose. (2) De relevantie voor de praktijk en de noodzaak om ook een ander model dan het huidige (psycho-educatie) te hanteren, namelijk LEAP. (3) De drie basisattitudes (adviseren, verleiden en ingrijpen) van de psychiatrie zullen kort benoemd worden, waarna benodigheden( toolbox) van Motivationeel Interviewen volgens LEAP benoemd zullen worden. Dit zal een bewerking zijn van de LEAP-methode van prof. X. Amador. LEAP staat voor Listen, Empathise, Agree en Partnership. Ingredienten zijn: wat is een psychose voor de patiënt, basisattitude bepalen, rationale bepalen van gesprek, reflectief luisteren, empathie tonen, perspectief van patiënt bepalen en overeenstemming krijgen over het juiste behandeldoel.