Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

vrijdag 12 april 2013 12:15 - 12:45u

P77 Dubbel diagnose, dubbel belast – Wat de psychiatrie kan leren van de verslavingszorg

Noorthoorn, E.O., Lustgraaf, A. van der

Locatie(s): Expo Foyer

Categorie(ën): Postersessie

ACHTERGROND

De lifetimeprevalentie van middelenmisbruik of afhankelijkheid van middelen ligt rond de 16,7% (epidemiologic catchment area, Regier ea. 1990). Uit hetzelfde onderzoek kwam naar voren dat mensen met een psychiatrische stoornis een veel hogere lifetimeprevalentie hebben van tussen de 40 en 60%, waarbij alcoholgebruik verreweg het meest voorkwam. In schizofrenie is dit bijvoorbeeld bij 33,7% het geval en bij een bipolaire stoornis is dit 43,6%. Vooralsnog is de zorg in Nederland gescheiden.

De psychiatrische stoornis wordt behandeld binnen de ggz, waar middelengebruik een reden voor ontslag kan zijn. Verslaving wordt behandeld binnen gespecialiseerde verslavingsklinieken, waar motivatie een opnamecriterium is. Juist die motivatie ontbreekt bij psychiatrische patiënten (Double Trouble, Nationale Drug monitor, Trimbos, 2008).

 

METHODE

Om een bijdrage te leveren aan het vormgeven van een eenduidig beleid binnen ggz-instellingen werd een kwalitatief onderzoek opgezet, gebaseerd op de principes van de grounded theory. Hierin werd gekeken naar beleid en behandeling rondom dubbele-diagnosepatiënten op een acute-opnameafdeling in de ggz en in de verslavingszorg. In 9 interviews is aan de hand van topiclijsten die met behulp van een literatuurstudie zijn opgesteld, een bundeling gemaakt van uitspraken rondom beleid en behandeling die zijn gedaan door de verschillende geïnterviewden.

 

RESULTATEN

Uit de interviews kwam naar voren dat visie, houding en opstelling van hulpverleners naast het creëren van faciliteiten voor de patiënten belangrijke onderliggende factoren waren.

 

CONCLUSIE

In de presentatie wordt verder op de uitkomsten ingegaan, en op wat beide vormen van zorg van elkaar kunnen leren.