Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

vrijdag 12 april 2013 12:15 - 12:45u

P81 Taal in de kinder- en jeugdpsychiatrie

Nijland, L., Kieboom, M., Notten, M., Swemmers-Matthijssen, A., Schlooz, W.

Locatie(s): Expo Foyer

Categorie(ën): Postersessie

ACHTERGROND

Bij kinderpsychiatrische problematiek staan in de diagnostiek sociaal-emotioneel functioneren; cognitief functioneren en intelligentie; informatieverwerking en executieve functies; en systeeminventarisatie centraal. In observaties staat de manier van communiceren van en met het kind centraal en kunnen opvallendheden op dat vlak opgemerkt worden, zoals het letterlijk nemen van taal, verbale informatie niet lijken te begrijpen, niet afstemmen op de toehoorder, moeite met verwoorden. Vaak is er behoefte aan exacte duiding van deze opvallendheden en ontbreekt nadere (taal)diagnostiek binnen de psychiatrie.

Bij Herlaarhof, centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie, wordt nadere diagnostiek gedaan op het vlak van de spraak, taal, communicatie en auditieve informatieverwerking. Dit wordt uitgevoerd door taalexperts (logopedist, spraaktaalpatholoog) en in multidisciplinair verband beschouwd en besproken. De kinderen die gezien worden voor nader taal- en auditief verwerkingsonderzoek, hebben uiteenlopende problemen. Naast problemen passend bij een autismespectrumstoornis, worden kinderen gezien met ADHD, hechtingsproblematiek, een angststoornis, stemmingsstoornis, leerstoornis en primaire taalproblematiek.

 

DOEL

Het doel van de poster is mogelijke taalproblematiek onderliggend aan of passend bij de psychiatrische problematiek onder de aandacht brengen.

 

METHODE

Bij Herlaarhof worden in de klinische praktijk al jarenlang kinderen met verschillende psychiatrische problemen op indicatie uitgebreider gezien voor spraaktaaldiagnostiek. Het onderzoek is gericht op het functioneren op het gebied van auditieve verwerking, spraak, taalbegrip, morfo-syntaxis, lexicon, semantiek en pragmatiek.

 

RESULTATEN

Profielen van functioneren op talig en auditief verwerkingsgebied van een honderdtal kinderen zullen gepresenteerd worden en afgezet worden tegen de vraagstelling en observaties die voorafgaand aan het onderzoek beschikbaar waren.

 

CONCLUSIE

Er is overlap tussen talige en psychiatrische problematiek, waarbij steeds de vraag centraal staat: wat past bij een bepaald psychiatrisch beeld? Wat is specifieke spraaktaalzwakte? Hoe verloopt de auditieve informatieverwerking?