Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

vrijdag 12 april 2013 15:45 - 17:15u

D28 Omgeven door wetenschap: de combinatie van de (opleiding tot) psychiater en promotieonderzoek.

Vries, F.E. de, Mill, J. van

Locatie(s): 0.9 Athens

Categorie(ën): Bijscholing; Discussiegroep

ACHTERGROND

Een grote groep psychiaters (in opleiding) doet naast klinisch werk ook wetenschappelijk onderzoek of denkt erover na om dit te gaan doen. Deze discussiegroep is bedoeld voor aios psychiatrie en psychiaters die overwegen om te gaan promoveren, maar nog niet precies weten hoe ze dit willen organiseren.

Promoveren kan voorafgaand aan of na afronding van de opleiding tot psychiater, of juist gecombineerd worden met de opleiding (AGIKO-traject). Elk traject zal worden toegelicht door een psychiater die dit zelf doorlopen heeft. Zowel de voordelen als de nadelen van verschillende opties komen aan bod en er worden een aantal suggesties gedaan om een promotietraject goed te laten verlopen. Vervolgens is er ruimte voor discussie en vragen aan het panel.

 

STELLINGEN

1) Het is onverstandig om tegelijk met opleiding en onderzoek bezig te zijn (AGIKO-traject) omdat dit leidt tot minder kwaliteit van beide activiteiten.

2) Promoties van psychiaters zouden direct moeten leiden tot praktische toepassingen in de patiëntenzorg.

3) Artsen/ psychiaters ontwikkelen onvoldoende academische vaardigheden tijdens hun studie en vervolgopleiding. Het is daarom van groot belang voor clinici om te promoveren en deze academische competentie te ontwikkelen.

 

LEERDOELEN

Na afloop van de discussiegroep hebben de deelnemers een beeld van de verschillende soorten promotietrajecten. De deelnemers kennen de voor- en nadelen van de verschillende trajecten en krijgen de kans om hierover specifieke vragen te stellen aan de leden van het panel. Met deze discussiegroep hopen we bij te dragen aan de besluitvorming van de deelnemers om onderzoek al dan niet met klinisch werk te combineren, en inzicht te geven in de manieren waarop dit georganiseerd kan worden.