Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

woensdag 10 april 2013 8:30 - 10:00u

S2.2 De behandeling van auditieve hallucinaties

Gaag, M. van der

Locatie(s): Johannes Ramaer Zaal

Categorie(ën): Psychotherapie; Symposium

ACHTERGROND

Stemmen horen komt heel veel voor onder de bevolking. Slechts een klein deel van de stemmenhoorders ontwikkelt een psychiatrische stoornis. Dit heeft te maken met het toeschrijven van macht, alwetendheid en kwaadwillende bedoelingen aan de stemmen.

DOEL

Cognitieve gedragstherapie richt zich op het veranderen van de betekenisgeving van de stemmen van machtig naar onmachtig, van externe bron naar psychisch fenomeen, van alwetendheid naar niet méér weten dan de stemmenhoorder zelf.

METHODEN

Cognitieve gedragstherapie daagt de herkomst en macht van stemmen op een directe wijze uit. Nadenken moet dan leiden tot een verwerpen van oude onterechte aannamen. Veel mensen met stemmen staan hier niet voor open. Een nieuwe techniek, direct gericht op het verminderen van negatieve emoties, kan dan uitkomst bieden. Competitive Memory Training (COMET) is een transdiagnostisch protocol dat beoogt om sterk negatieve emoties te verminderen en eigenwaarde te vergroten.

RESULTATEN

De resultaten met COMET in een gerandomiseerde trial (N=77) zijn dat de patiënt leert afstand te nemen van de stemmen en minder somber wordt. De resultaten op depressie zijn volledige gemedieerd door zelfwaardering en acceptatie van de stemmen, en partieel gemedieerd door sociale vergelijking en de toegekende macht aan de stemmen.

CONCLUSIE

Patiënten met persisterende stemmen kunnen leren zich minder te involveren met de stemmen en onverschillig ten opzichte van de stemmen te worden.

LITERATUUR

Gaag, M. van der, Oosterhout, B. van, Daalman, K., Sommer, I.E., & Korrelboom, K. (2012). Initial evaluation of the effects of competitive memory training (COMET) on depression in schizophrenia-spectrum patients with persistent auditory verbal hallucinations: A randomized controlled trial. The British Journal of Clinical Psychology / the British Psychological Society, 51(2), 158-71.