A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: views/programma_sessie_v3.php

Line Number: 132

Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

donderdag 11 april 2013 15:30 - 17:00u

S37.0 Toelichting en leerdoelen

Locatie(s): 0.4 Brussels / 0.5 Paris

Categorie(ën): Epidemiologie; Symposium

ALGEMENE BESCHRIJVING

De interactie tussen genen en omgeving wordt bijzonder duidelijk zodra de eigen culturele context wordt verlaten en een globaal perspectief wordt ingenomen. Dit verbreedt en verdiept niet alleen onze wetenschappelijke kennis, maar is ook van grote klinische relevantie. Door oorlog, natuurlijke rampen, verlieservaringen, armoede en migratie zijn de risico’s voor het ontwikkelen van ggz-problematiek in ontwikkelingslanden bijzonder hoog, terwijl interventies voor behandeling vaak ontbreken. Een beter begrip van epidemiologie, expressie van ziekte en ook therapie in de mondiale context kan helpen dit gat te vullen.

In dit symposium gaan wij in op verschillende facetten van gen-omgevingsinteractie in globaal perspectief. Wij beginnen met een pilot-haalbaarheidsstudie over de epidemiologie van eerste psychose in Zuid-Afrika. Dan gaan we in op de expressie van oorloggerelateerde PTSS-symptomatiek in Congo, waarbij ook de betekenis van dit westerse psychiatrisch concept in deze context wordt besproken. Ten slotte kijken wij via systematische reviews naar de globale toepasbaarheid van therapeutische interventies. Gen-omgevingsinteracties betekenen dat farmacologische interventies bij verschillende bevolkingsgroepen vaak uiteenlopende werkings- en bijwerkingsprofielen laten zien. Kinder- en jeugdpsychiatrische interventies vormen een bijzondere uitdaging omdat stoornissen zo vaak voorkomen en middelen voor deze doelgroep in grote delen van de wereld bijna volledig ontbreken. Wij laten zien hoe door toegepaste behandelvormen alsnog een aantal veelbelovende, effectieve en haalbare behandelprogramma's ontwikkeld werden.

 

LEERDOELEN

- Leren hoe gen- en omgevingsinteractie bijdragen aan globale ggz-problematiek met betrekking tot risicofactoren, epidemiologie en therapeutische interventies.

- Leren hoe vergelijkend epidemiologisch onderzoek kan bijdragen aan een beter begrip van eerste psychose.

- Begrijpen van de invloed van oorloggerelateerd geweld in Congo en het bespreken van de betekenis van het westerse concept van PTSS in deze context.

- Etnische verschillen in effectiviteit en bijwerkingen van psychofarmaca begrijpen.

- Overzicht krijgen van veelbelovende evidence-based interventies in de wereldwijde geestelijke gezondheidszorg voor jongeren.