A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: views/programma_sessie_v3.php

Line Number: 132

Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

vrijdag 12 april 2013 10:30 - 12:00u

S52.0 Toelichting en leerdoelen

Locatie(s): Auditorium 1

Categorie(ën): Bijscholing; Symposium

TOELICHTING

Medisch leiderschap is een essentieel onderdeel in de beroepsuitoefening van de psychiater. Leiderschap komt tot uiting op verschillende niveaus: behandeling van patiënten, aansturing van een team en ontwikkeling van visie op afdelingsbeleid. Ook bij fusies, reorganisaties en bezuinigingen moet de psychiater in staat zijn leiding te geven. Als psychiater is het van belang om een visie te kunnen ontwikkelen en deze uit te dragen. Als jonge psychiater ben je weliswaar aan het einde van de opleiding goed onderlegd in medisch-inhoudelijke kennis, er is echter weinig voorbereiding op leidinggevende taken. Prof. dr. D. Bhugra bepleit dat medisch leiderschap een onderdeel wordt van de opleiding tot psychiater. Aios hebben er baat bij om vaardigheden in leiding geven te ontwikkelen tijdens hun opleiding, zodat zij beter voorbereid zijn op de rolverandering naar psychiater en leidinggevende.

Dit symposium wordt door de SAP (Subvereniging Assistenten Psychiatrie) georganiseerd voor aios en jonge psychiaters. Leiderschap in de psychiatrie wordt vanuit verschillende invalshoeken belicht. We beginnen met basiskennis over medisch leiderschap. Vervolgens delen twee toonaangevende leiders, prof. dr. D.A.J.P. Denys (divisiehoofd AMC psychiatrie, Amsterdam) en dr. B.E. Lahuis (voorzitter raad van bestuur, Karakter, Nijmegen), hun visie op leiderschap. Daarna wordt prof. dr. R.J. van der Gaag (voorzitter KNMG, Utrecht), geïnterviewd door initiatiefrijke jonge psychiaters. Vervolgens zal prof. dr. D. Bhugra (president-elect van de World Psychiatric Association) een presentatie geven over vaardigheden die psychiaters nodig hebben om leiding te geven. Tot slot wordt er een discussie gevoerd met bovengenoemde leiders en de aanwezigen in de zaal over het toekomstig leiderschap in de psychiatrie.

 

LEERDOELEN

- Bewustwording van de rol als leidinggevende.

- Vergroten van basiskennis over medisch leiderschap.

- Kennis maken met vaardigheden die nodig zijn voor goed medisch leiderschap.

- Uitwisseling van ervaringen uit de praktijk / discussie.