A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: views/programma_sessie_v3.php

Line Number: 132

Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

vrijdag 12 april 2013 15:45 - 17:15u

S61.0 Toelichting en leerdoelen

Locatie(s): Pieter Baan Zaal

Categorie(ën): Bijscholing; Symposium

TOELICHTING

Er wordt veel onderzoek verricht bij patiënten naar de neurobiologische achtergrond van psychiatrische aandoeningen. Voorbeelden hiervan zijn genetische onderzoeken en beeldvormende studies naar breinfuncties. Maar is het ook relevant gezonde mensen te onderzoeken? Als deze immers ‘gezond’ zijn, lijkt er niets met hen aan de hand. Of toch wel? Mogelijke etiologische factoren zijn niet alleen in patiënten te onderzoeken, maar ook in personen die ogenschijnlijk ‘gezond’ zijn. Het is van groot belang beter te begrijpen welke erfelijke en omgevingsfactoren leiden tot het ontstaan van psychiatrische stoornissen. Onder andere door beeldvormend en genetisch onderzoek kunnen aangeboren en verkregen factoren geïdentificeerd worden die een rol spelen in de etiologie van psychiatrische aandoeningen. Tijdens dit symposium wordt een weergave gegeven van eigen onderzoek naar beeldvorming, gedragsonderzoek en genetica bij kwetsbare en ‘gezonde’ individuen om zo meer inzicht te krijgen in het ontstaan van psychiatrische aandoeningen.

We presenteren data over breinfuncties, zoals werkgeheugen als kwetsbaarheidfactor in broers en zussen (siblings) van patiënten met schizofrenie, en over de associatie van NMDA-receptor co-agonisten met verslavingsgevoeligheid. Verder zal besproken worden hoe stressgenen, samen met blootstelling aan (herhaalde) stress, leiden tot meer depressieve klachten in een gezonde populatie. Ten slotte zal een gen-omgevingsinteractiestudie tussen cannabis en psychose worden gepresenteerd.

 

LEERDOELEN

- Inzicht krijgen op welke manier gezonde personen kunnen bijdragen aan onderzoek naar psychiatrische aandoeningen.

- Leren over neurobiologische onderzoeksmethoden zoals fMRI, genetica en liquoronderzoek.

- Inzicht in de mogelijkheden van gen-omgevingsanalyses op kandidaatgenen en op genoom-wijd niveau.

- Inzicht in de etiologie van de associatie tussen cannabis en psychose.

- Inzicht in de genetische modificatie van de effecten van blootstelling aan stress.