A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Trying to get property of non-object

Filename: views/programma_sessie_v3.php

Line Number: 132

Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

vrijdag 12 april 2013 15:45 - 17:15u

S64.0 Toelichting en leerdoelen

Locatie(s): 0.4 Brussels / 0.5 Paris

Categorie(ën): Diagnostiek; Symposium

TOELICHTING

Voor diegenen die het nog niet wisten: de diagnostische classificatie van persoonlijkheidsstoornissen lijkt in de DSM-5 en de ICD-11 ingrijpend te gaan veranderen. In de DSM-5 verhuizen persoonlijkheidsstoornissen van As-II naar As-I. Ons inmiddels vertrouwde jargon van 'cluster A', 'cluster B' of 'cluster C' -stoornissen komt te vervallen, evenals de meest frequent gestelde diagnose 'persoonlijkheidsstoornis NAO'.

In plaats daarvan is een 'hybride model' voorgesteld in vier stappen: het ‘niveau van persoonlijkheids-functioneren’, zes nieuw omschreven ‘persoonlijkheidsstoornis-typen’ (antisociaal, borderline, schizotypisch, ontwijkend, obsessief-compulsief en narcistisch), de ‘trek-specifieke persoonlijkheidsstoornis’, een palet van maar liefst 25 ‘persoonlijkheidstrekken’ (verdeeld over vijf hoofddomeinen), en een ‘persoonlijkheidsstoornis ja/nee’ dienen te worden geclassificeerd en gekwantificeerd.

Maar hoe moeten we dat allemaal gaan meten in de alledaagse behandelpraktijk? En wat gaat dit betekenen voor de indicatiestelling voor onze EBM-behandelingen van persoonlijkheidsstoornissen?

 

LEERDOELEN

In dit symposium worden de meest recent voorgestelde veranderingen voor de DSM-5 (en ICD-11) op een rijtje gezet. Er wordt een actueel overzicht gegeven van de stand van zaken rond het werk van de APA DSM-5 Personality and Personality Disorders Workgroup. Hebben de voorstellen de storm van kritiek doorstaan? Vanuit een multidisciplinair perspectief, en geïllustreerd aan de hand van praktische voorbeelden, zal stil worden gestaan bij de betekenis van 'psychiatrische' interviews en 'psychologische' vragenlijsten voor de diagnostiek van persoonlijkheidsproblematiek, en voor de betekenis daarvan in het proces van indicatiestelling voor psychotherapie.