Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVvP

woensdag 10 april 2013 13:45 - 15:15u

S9.2 Cogmed-werkgeheugentraining: een nieuwe kans voor mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel?

Mertens, J.B.C., Almekinders, J.N.

Locatie(s): Pieter Baan Zaal

Categorie(ën): Farmacotherapie; Neurowetenschappen; Symposium

ACHTERGROND

Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) is hersenletsel dat is ontstaan na de geboorte. De problematiek is per definitie complex en individueel zeer verschillend. De meest voorkomende symptomen zijn vermoeidheid, concentratieproblematiek, verminderde planning, emotieregulatiestoornissen en gedragsveranderingen. De symptomen worden vaak deels verklaard door een slechter functionerend werkgeheugen.

Bekend is dat de capaciteit van het werkgeheugen een brede set aan cognitieve taken voorspelt. Een recente ontwikkeling in het trainen van dit werkgeheugen is de Cogmed-werkgeheugentraining.

 

DOEL

Feasibility-studie naar de Cogmed-werkgeheugentraining als neuropsychologische behandeling voor patiënten met NAH.

 

METHODE

Pilotonderzoek met 39 NAH-patiënten, 5 weken Cogmed-werkgeheugentraining, voor- en nameting met de Cognitive Failure Questionnaire (CFQ) en een semi-gestructureerd interview.

 

RESULTATEN

Alle patiënten lieten een verbetering zien in de getrainde werkgeheugentaken. Het merendeel van de patiënten rapporteerde verbeteringen in het dagelijks functioneren en liet een objectiveerbare reductie in symptomen zien, gemeten met de CFQ.

 

CONCLUSIE

De Cogmed-werkgeheugentraining lijkt een interessante methode om het werkgeheugen en de concentratie van NAH-patiënten te verbeteren.

 

 

LITERATUUR

Brooks N, et al. Return to work within the first seven years of severe head injury (1987). Brain Injury; 1: 5-19.

 

Cicerone K , et Al.. (2000). Evidence-based cognitive rehabilitation: Recommendations for clinical practice. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation;81: 1596-1615.

 

Klingberg T, Forssberg H, Westerberg H. (2002). Training of working memory in

children with ADHD. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology; 24: 781-791.

 

Lundqvist A, Grundström K, Samuelsson K, Rönnberg J. (2010). Computerized training of working memory in a group of patients suffering from acquired brain injury. Brain Injury; 24: 1173-83.

 

Westerberg H, et al,. (2007). Computerized working memory training after stroke - A pilot study. Brain Injury; 21: 21-29.