Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

woensdag 9 april 2014 8:30 - 8:48

S04.1 De uitkomst van crisis-chatgesprekken door 113Online, een vergelijking met de crisistelefoonlijn van het 1-800-Suicide-netwerk in de VS

Mokkenstorm, J.K.

Voorzitter(s): A.M. van Hemert

Locatie(s): Zaal 2.1

Categorie(ën):

ACHTERGROND

113Online biedt anonieme onlinehulpverlening aan suïcidale mensen. Het is een laagdrempelige methode om zeer veel suïcidale mensen online crisisinterventie en oplossingsgerichte therapie te kunnen bieden. Deze mensen komen mogelijk op andere wijze niet bij de hulpverlening in beeld. Van de mensen die zich in Nederland suïcideren, is de minderheid in behandeling bij de ggz.

 

DOEL

In deze presentatie bespreken we uitkomsten van deze specifieke onlinehulpverlening en worden de resultaten vergeleken met cijfers van het 1-800-Suicide-netwerk (een Amerikaans netwerk van telefonische hulpverlening).

 

METHODEN

Bij een steekproef van 200 opeenvolgende crisis-chats tussen suïcidale hulpzoekers en 113Online-vrijwilligers werd de tekst gecodeerd aan de hand van een specifiek ontwikkelde methodiek , die Mishara e.a. (2007) gebruikte voor de studie van crisistelefoongesprekken met vrijwilligers van het 1-800-Suicide-netwerk in de VS. De Crisis Call Outcome Rating Scale (CCORS) (Bonneson & Hartsough 1987) werd gebruikt voor de uitkomstscore.

 

RESULTATEN

De uitkomsten van crisis-chatgesprekken zijn over het algemeen gunstig. Er is echter bij een groot deel van de hulpvragers geen meetbaar verschil in emotionele toestand tussen het begin en het eind van het gesprek. De gemiddelde CCORS-score (range 26-182) van 113Online is met 115 iets hoger dan die van 1-800. Vergeleken met bellers van 1-800 zijn er bij de chatters van 113Online een aantal verschillen die uitvoeriger worden besproken tijdens de presentatie.

 

CONCLUSIE

De uitkomst van 113Online-chatgesprekken lijkt op die van de 1-800-Suicide-telefoongesprekken. Chat-hulpverlening kan op een efficiënte wijze worden gevoerd en sluit goed aan bij de gewoonten van een groot aantal mensen; het is een goed alternatief voor telefonische hulpverlening. De methode kan suïcidale mensen helpen die op andere wijze niet in beeld komen bij de ggz.