Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

woensdag 9 april 2014 13:15 - 13:45

P12 Focus op motivatie en communicatie bij Pivotal Response Treatment voor een kind met een autismespectrumstoornis

Mouthaan, J.E.

Categorie(ën):

ACHTERGROND

Een van de grootste uitdagingen in het behandelen van kinderen met een autismespectrumstoornis is hun ogenschijnlijke gebrek aan motivatie te participeren in de sociale en communicatieve interactie met anderen. Als een kind zich afsluit van de omgeving, profiteert het onvoldoende van de natuurlijke leermomenten in het alledaagse leven. Met de methodiek Pivotal Response Treatment (PRT) wordt gebruik gemaakt van motivatietechnieken om deze kinderen functioneel taalgebruik en communicatieve vaardigheden aan te leren in het eerste en tweede milieu door het creëren van aangepaste leermomenten.

 

DOEL

De bijdrage handelt over een driejarige cliënt met een Autistische Stoornis, die niet beschikt over functionele taal en nauwelijks gerichtheid op contact toont. Doel van de behandeling is het vergroten van de motivatie om interacties aan te gaan, het vergroten van de communicatieve vaardigheden en het verminderen van ongewenst gedrag.

 

METHODE

Het betreft een N=1-studie, waarbij gebruik wordt gemaakt van PRT-technieken en waarbij de ouders wordt geleerd deze in de dagelijkse omgeving van het kind toe te passen. PRT is een evidence-based behandeling, gebaseerd op principes van de toegepaste gedragsanalyse. Pivotal Response Treatment kan het beste vertaald worden als een training in kernvaardigheden. Aangeleerde kernvaardigheden hebben een sterk effect op vaardigheden die geen specifiek doel vormen in de behandeling.

 

RESULTATEN

Cliënt heeft sinds de start van de behandeling een aanzienlijke vooruitgang geboekt: er is er sprake van een toename in communicatief gedrag en cliënt maakt gerichte en gevarieerde klanken. Verder reageert cliënt responsief en met enthousiasme op initiatieven tot contact van anderen. Ouders zijn in staat deze leerontwikkeling adequaat te begeleiden.

 

CONCLUSIE

Binnen PRT staat het gebruik maken van de natuurlijke motivatie van het kind centraal om vervolgens deze motivatie te verbinden aan het contact en de communicatie. Het kind wordt hierbij direct beloond met datgene waar het om vraagt, met als gevolg dat de motivatie tot interactie toeneemt. Hierdoor leert het kind als vanzelf vaardigheden die het nodig heeft in het aangaan van contact met anderen. PRT is ook in deze casus een effectieve behandeling gebleken.