Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

woensdag 9 april 2014 13:15 - 13:45

P19 Bias Blaster: behandelen van sociale angst bij psychotische stoornis met serious gaming

Boonstra, N.

Categorie(ën):

ACHTERGROND

Sociale angst is een veelvoorkomende comorbide stoornis bij mensen met een psychotische stoornis. Cognitive Bias Modification-interpretation (CBM-I), een evidence-based interventie bij patiënten met een sociale angststoornis, is in de behandeling voor patiënten met een psychotische stoornis nog vrij onbekend. Binnen een recent ontwikkelde ‘serious game’ voor mensen met een psychotische stoornis, is gebruik gemaakt van CBM-I. De hypothese is dat het spelen van deze game sociale angst bij mensen met een psychotische stoornis kan verminderen, en ook kan leiden tot afname van zelfstigma.

 

DOEL

Dit onderzoek bestudeert het effect van CBM-I met behulp van serious gaming op het verminderen van sociale angst bij mensen met een psychotische stoornis binnen het VIP-team (vroegtijdige interventie psychose).

 

METHODEN

Kwalitatieve pilotstudie (N=9) en gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek met een cross-over design (N=100).

 

RESULTATEN

De pilotstudie liet zien dat patiënten de serious game een prettige manier vinden om te spelen en het een aanvulling vinden op het reguliere behandelaanbod. De RCT neemt als primaire uitkomstmaat de mate van reductie van sociale angst, gemeten met de LSAS.

 

CONCLUSIE

De inzet van serious gaming lijkt ook binnen de behandeling van mensen met een psychotische stoornis van toegevoegde waarde; patiënten waarderen deze interventie als aanvulling op de reguliere behandeling. De eerste resultaten van de RCT zullen worden gepresenteerd.