S10.3 Het bevorderen van optimale motivatie vanuit de visie van de zelfdeterminatietheorie
Kaap - Deeder, J. van der
Voorzitter(s): C.L. Mulder
Locatie(s): Zaal 04/05
Categorie(ën):
ACHTERGROND
De zelfdeterminatietheorie [ZDT, 1] gaat ervan uit dat mensen van nature gericht zijn op groei en ontwikkeling. Drie psychologische basisbehoeftes, namelijk de behoefte aan autonomie, competentie en relationele verbondenheid, vormen de voedingsbodem van deze natuurlijke groeitendens. Om dan ook een optimale motivatie (dat wil zeggen: geïnternaliseerde motivatie) bij patiënten te bevorderen is het belangrijk om deze drie psychologische behoeftes te ondersteunen.
DOEL
In deze bijdrage wordt er allereerst een uiteenzetting gegeven van de ZDT. Meer specifiek zal de visie van ZDT op motivatie besproken worden, waarbij het belang van verschillende soorten motivaties wordt benadrukt. Ten slotte zal worden stilgestaan bij de rol van de sociale omgeving in het bevorderen van optimale motivatie.
METHODEN
Er zullen concrete studies worden besproken die de invloed van psychologischebehoeftesatisfactie op motivatie nader hebben bekeken. Tevens worden er studies belicht die de rol van belangrijke sociale figuren (ouders, hulpverleners en medepatiënten) op behoeftesatisfactie onderzocht hebben.
RESULTATEN
Studies tonen aan dat belangrijke sociale figuren via autonomie-ondersteuning kunnen bijdragen aan optimale motivatie via het bevredigen van de drie psychologische basisbehoeften. Tevens lijkt dit soort motivatie positief bij te dragen aan therapie-uitkomsten, zoals een reductie in symptomen.
CONCLUSIE
Concluderend kan gesteld worden dat motivatie een dynamisch proces is waarbij er een belangrijke rol is weggelegd voor de personen die omgaan met patiënten. Via autonomie-ondersteuning en behoeftesatisfactie kan een meer geïnternaliseerde motivatie bij patiënten bevorderd worden.
LITERATUURVERWIJZING
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The 'what' and 'why' of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.