Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

woensdag 9 april 2014 13:45 - 15:15

W05 Kindermishandeling; aanpakken en motiveren, twee kanten van dezelfde medaille

Sepers, J.W., Hoof, M.J. van, Boon, N. van der, Landsmeer, N.

Voorzitter(s): N. van der Boon, M.J. van Hoof, N. Landsmeer & J.W. Sepers

Locatie(s): Zaal 07

Categorie(ën):

INHOUD

De omvang van kindermishandeling wordt in de tweede Nationale Prevalentiestudie Mishandeling van kinderen en jeugdigen [1] geschat op 119.000 per jaar. Kindermishandeling heeft een forse impact op kind, ouders, gezin en samenleving. Effectief en vroegtijdig ingrijpen is noodzakelijk. Een integraal aanbod waarbij zowel de ouders als de kinderen betrokken worden, blijkt het meest effectief. Bij ouders is er vaak sprake van schaamte, angst voor uithuisplaatsing van de kinderen en ontkenning. Motivatie tot veranderen is er niet altijd [3]. Signalering en motivering zijn dan ook van groot belang.

 

VORM

Interactieve korte lezingen. Er wordt gewerkt met beeldend videomateriaal en de deelnemers worden actief betrokken. Deze workshop bestaat uit vier delen, gericht op de rol van motiveren bij kindermishandeling:

  1. We geven een overzicht van bestaande concepten op het gebied van kindermishandeling en gehechtheid om het publiek te motiveren om kindermishandeling aan te pakken.
  2. We besteden aandacht aan het signaleren van kindermishandeling. Op basis van meerdere signalen kan een vermoeden op kindermishandeling ontstaan. Risicotaxatie, lichamelijk onderzoek van het kind (Top-Teen), psychologisch en psychiatrisch onderzoek van kind en ouders en gezinsdiagnostisch onderzoek zijn van groot belang om kindermishandeling met de grootst mogelijke zekerheid te kunnen vaststellen.
  3. We zullen ingaan op hoe ouders gemotiveerd worden om mee te werken bij de aanpak van kindermishandeling. We maken hierbij gebruik van de oplossingsgerichte methodes [4, 5].
  4. We bespreken hoe ouders gemotiveerd worden om hun gedrag ten opzichte van hun kind te veranderen. De hechting tussen ouder en kind wordt hiermee bevorderd en hersteld. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de Mig en de AMBIANCE. Beide zijn erop gericht om in dialoog met de ouders en kinderen te komen tot een gedragsverandering.

 

LEERDOELEN

  • Deelnemers worden wegwijs gemaakt in theorie en technieken rondom kindermishandeling.
  • Deelnemers zijn gemotiveerd om kindermishandeling te signaleren en aan te pakken volgens een motivationeel model gebaseerd op onder andere de oplossingsgerichte methodes.

 

LITERATUURVERWIJZING

  1. Alink l. e.a. (2011) Kindermishandeling in Nederland Anno 2010. De 2e Nationale Prevalentiestudie Mishandeling van Kinderen en Jeugdigen (NPM-2010). Wetenschappelijk onderzoek- en documentatie centrum (WODC), ministerie van VWS, 2011.
  2. Benoit D., Madigan S., Lecce S., Shea B., Goldberg S. Atypical maternal behavior toward feeding-disordered infants before and after intervention. Infant Mental Health Journal 2001; 22(6):611-626.
  3. Donald F., McCambrigde J., Waissbein C., Rollnick S.,( 2008 ) How do child and family social workers talk to parents about child welfare concerns? Child Abuse Review, Vol. 17. Issue 1. pag. 23-35.
  4. Parker, S. (2012). Partnering for safety; assessment and planning framework. www.aspirationsconsultancy.com.
  5. Turnell, A., Edwards, S. (2009). Veilig opgroeien; de oplossingsgerichte aanpak Signs of Safety in jeugdzorg en kinderbescherming. Houten: Bohn, Stafleu, van Loghum.