Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

woensdag 9 april 2014 15:30 - 17:00

W15 Competentiegericht onderwijs vergroot de motivatie van psychiaters en verbetert hun levenslange welbevinden

Perquin, L.

Voorzitter(s): L. Perquin

Locatie(s): Zaal 09

Categorie(ën):

INHOUD

Er is een grote behoefte aan proactieve psychiaters die kunnen inspelen op de huidige turbulente veranderingen in de ggz. Gemotiveerde psychiaters die van wanten weten in een werkveld van toenemende productiedruk, emotionele belasting en discussie over de positie van de psychiater. Een belangrijke bijdrage aan een proactieve en gemotiveerde leerhouding wordt geleverd door het competentiegericht opleiden en bijscholen (éducation permanente). Probleemgestuurd onderwijs en zelfmanagement zijn daarin belangrijke pijlers. Door veel collega’s wordt de werkdruk als zwaar ervaren (klachten van burn-out). Professionals die in staat zijn hun werkomgeving zó vorm te geven dat wordt voldaan aan de behoefte aan autonomie, verbondenheid en ‘mastering’ (competentie), leveren een betere output, zijn gelukkiger en blijven langer gezond.

Deze workshop nodigt de deelnemer uit zich in de principes van het competentiegericht opleiden te verdiepen aan de hand van een praktijktheorie van menselijke motivatie. De deelnemers onderzoeken hoe zij zelf in het dagelijks werk staan en welke mogelijkheden zij ter beschikking hebben om hun intrinsieke motivatie te vergroten.

 

VORM

In een korte inleiding wordt een beeld geschetst van de principes van competentiegericht opleiden, en hoe deze passen in een praktijktheorie van menselijke motivatie in arbeidsomstandigheden.

De deelnemers worden in verschillende simulatietechnieken uitgedaagd om de eigen motivatie voor het werk als professional te onderzoeken. De cursusleiders begeleiden de deelnemers bij het opstellen van een persoonlijk leerplan.

 

LEERDOELEN

De deelnemers aan deze workshop:

  • Maken kennis met de principes van competentiegericht onderwijs en opleiding;
  • Maken kennis met verschillende vormen van werkgerelateerde motivatie;
  • Zijn in staat de eigen motivatie voor het werk als psychiater te onderzoeken;
  • Zijn in staat een plan van aanpak op te stellen om hun persoonlijke professionele groei te stimuleren.

 

LITERATUURVERWIJZING

  1. R.A. Kusurmar, TH.J. Ten Kate, M. Van Asperen, G. Croiset. Motivation as an independent and a dependent variable in medical education: a review of the literature. Medical Teacher 2011; 33:e242-e262.
  2. R.A. Kusurmar, TH.J. Ten Kate, C.M.P. Vos, P. Westers, G. Croiset. How motivation affects academic performance: a structural equation modeling analysis. Advances in Health Science Education 2013: 18: 57-69.