W16 Model voor beleidsintervisie voor beginnende psychiaters (how to keep motivated!)
Schaik, A.M. van, Miedema, A.R.
Voorzitter(s): A.R. Miedema & A.M. van Schaik
Locatie(s): Zaal 2.3
Categorie(ën):
INHOUD
Beginnende beleidspsychiaters (gedefinieerd als maximaal vijf jaar werkervaring als psychiater) hebben regelmatig behoefte aan ondersteuning in belangrijke taken en mogelijke problemen die zij ondervinden op het gebied van beleid, management en leiderschap. Beleidsintervisie is een uitstekend instrument om de hiertoe benodigde competenties verder te ontwikkelen en verbeteren.
In de beleidsintervisie wordt aandacht gegeven aan zaken als beleidscasuïstiek (door middel van de Ballint-methode), eigen professioneel functioneren, werken met een POP (persoonlijk ontwikkelingsplan), teaminteracties en leiding geven. Ook kunnen specifieke beleidsmatige thema’s inhoudelijk worden verdiept. Gesteund worden in problematiek, herkenning vinden, een netwerk vormen, maar vooral ook plezier hebben in beleid en management en de intervisiebijeenkomsten zijn nevendoelstellingen.
Maar hoe zet men een dergelijke intervisie op? Wat is een goed model? En wat zijn voor- of nadelen van een in-company intervisie? Een intervisie om gemotiveerd te blijven voor het vak!
VORM
Theoretisch deel waarin een model wordt gepresenteerd waar de workshopleiders reeds ervaring mee hebben als deelnemer en coach. Vervolgens worden enkele methodieken in de groep geoefend, zoals de beleidscasuïstiek (door middel van de Ballint-methode) en werken met een POP (persoonlijk ontwikkelingsplan).
LEERDOELEN
Praktische handvatten hoe een beleidsintervisie op te zetten voor beginnende psychiaters als deelnemer of coach.
LITERATUURVERWIJZING
- Ofman, D., Kwaliteit en bezieling in organisaties, Servire, 2006