Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

woensdag 9 april 2014 17:48 - 18:06

S24.2 Systematische review en meta-analyse: wat zijn effectieve psychologische behandelingen bij kinderen met een verstandelijke beperking?

Kok, L.A.M., Waa, A. van der

Voorzitter(s): H. Snoek

Locatie(s): Zaal 02/03

Categorie(ën):

ACHTERGROND

Psychiatrische stoornissen komen ongeveer 3 tot 4 keer vaker voor bij jeugdigen (0 tot 18 jaar) met een licht verstandelijke beperking (IQ 50-85) dan bij normaal begaafde kinderen. In schril contrast met deze hoge incidentie staat het feit dat er weinig bekend is over de effectiviteit van psychologische behandelingen  bij kinderen met een verstandelijke beperking.

 

DOEL

Tijdens deze sessie krijgt het publiek een overzicht van bestaande behandelingen die effectief zijn bevonden voor kinderen met een psychiatrische stoornis en een licht verstandelijke beperking. Besproken wordt waarom er zo weinig goed uitgevoerd onderzoek is gedaan binnen deze doelgroep en wat gewenste toekomstige ontwikkelingen zijn.

 

METHODEN

Een systematische zoektocht binnen verschillende databases (PubMed, Medline, Embase, en PsycINFO) met een combinatie van zoektermen van methodologie, verstandelijke beperking en (psychosociale) behandeling. Participanten waren jonger dan 21 jaar, hadden een licht verstandelijke beperking en een vastgestelde psychiatrische stoornis of dimensioneel klinisch disfunctioneren. De geïncludeerde studies moesten in ieder geval gebruik hebben gemaakt van randomisatie en blindheid en in een peer-reviewed tijdschrift zijn gepubliceerd. Twee onafhankelijke onderzoekers hebben de studies beoordeeld op van tevoren gespecificeerde criteria.

 

RESULTATEN

De systematische zoektocht leverde 1409 unieke titels op. Van die 1409 studies voldeden in totaal 12 studies aan onze inclusiecriteria en konden 10 studies ook daadwerkelijk worden meegenomen in effect size-berekeningen. De studies verschilden sterk op het gebied van participanten, onderzochte interventie en effectmaten.

 

CONCLUSIE

De effectiviteit van verschillende psychosociale behandelingen lijkt veelbelovend om gedragsproblemen te verminderen bij kinderen met een licht verstandelijke beperking. Stevige conclusies hieromtrent kunnen echter vooralsnog niet worden getrokken. Over het algemeen kan worden gesteld dat het onderzoek naar deze doelgroep wordt gekenmerkt door matig gedefinieerde patiëntgroepen en een zwak onderzoeksdesign. Wij concluderen dan ook dat er nog veel onderzoek te verrichten is in dit werkveld. Aandachtspunten bij het ontwerpen van dergelijk onderzoek worden besproken.