Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

woensdag 9 april 2014 17:30 - 19:00

D25 Motivatie voor méér: de combinatie van de opleiding tot psychiater met promotie-onderzoek

Vries, F.E. de, Rutten, S.

Voorzitter(s): A.J.L.M. van Balkom, V. Bergink, S. Rutten, A.F.A. Schellekens, C. Sonnenberg, F.E. de Vries & W. Veling

Locatie(s): Zaal 08

Categorie(ën):

INHOUD

Een grote groep psychiaters (in opleiding) doet naast klinisch werk ook wetenschappelijk onderzoek of denkt erover na om dit te gaan doen. Deze discussiegroep is bedoeld voor aios psychiatrie en psychiaters die overwegen om te gaan promoveren, maar nog niet precies weten hoe ze dit willen organiseren. Promoveren is mogelijk voorafgaand of na afronding van de opleiding tot psychiater, maar kan ook juist gecombineerd worden met de opleiding (AGIKO-traject). Elk traject zal kort worden toegelicht door een (ervaringsdeskundige) aios, waarbij zowel de voordelen als de nadelen van de verschillende opties aan bod komen. Daarna vindt discussie plaats met het panel, dat bestaat uit gepromoveerde psychiaters van verschillende instellingen.

 

STELLINGEN

  1. Het is onverstandig om tegelijkertijd met opleiding en onderzoek bezig te zijn (AGIKO-traject) omdat dit leidt tot minder kwaliteit van beiden.
  2. Promoties van psychiaters zouden direct moeten leiden tot praktische toepassingen in de patiëntenzorg.
  3. De combinatie van klinisch werk en onderzoek leidt tot toegenomen motivatie voor beiden.

 

LEERDOELEN

Met deze discussiegroep hopen we bij te dragen aan de besluitvorming van de deelnemers om onderzoek al dan niet met klinisch werk te combineren, en inzicht te geven in de manieren waarop dit georganiseerd kan worden.

-       Na afloop van de discussiegroep hebben de deelnemers een beeld van de verschillende soorten promotietrajecten.

De deelnemers kennen de voor- en nadelen van de verschillende trajecten en krijgen de kans om hierover specifieke vragen te stellen aan de leden van het panel