Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

woensdag 9 april 2014 17:30 - 19:00

W21 Motiverend rollenspel: van amateurtoneel naar krachtige leerervaring

Perquin, L., Stoffels, M., Vos , A.

Voorzitter(s): L. Perquin, M. Stoffels & A. Vos

Locatie(s): Zaal 2.4

Categorie(ën):

INHOUD

In de opleiding tot duikbootcommandant, piloot en chirurg zijn praktijksimulaties als voorbereiding op het dagelijks werk niet meer weg te denken. De psychiater in opleiding wordt veelal ‘in het diepe gegooid, leert in duikvlucht, of zet het mes erin’. Natuurlijk, er is cursorisch onderwijs, teamoverleg, supervisie en intervisie. Maar kennisvergaring, bespreking, reflectie en discussie leiden niet automatisch tot competent professioneel handelen. Diagnostische, therapeutische, gespreks- en onderhandelingsvaardigheden moeten actief worden verworven. Daarom komt in het huidige competentiegericht opleiden en bijscholen steeds meer de noodzaak naar voren om vaardigheden, onmisbaar voor de dagelijkse psychiatrische praktijk, systematisch in rollenspel te trainen.

Maar hoe maakt u van het rollenspel een krachtige leerervaring? Hoe motiveert u terughoudende deelnemers, stimuleert u een tegenspeler tot authentiek rolgedrag, betrekt u de observanten, organiseert u de feedback en geeft u de nabespreking diepgang zonder dat deze verzandt in een abstract debat? De workshopleiders, met uitgebreide ervaring in het motiveren en begeleiden van effectieve praktijksimulaties, nemen u in deze workshop mee naar de rijke mogelijkheden die het rollenspel te bieden heeft.

 

VORM

U oefent met het opzetten van motiverend rollenspel aan de hand van een uitgebreide hand-out van het Onderwijsbureau van de NVvP. Onder meer komen aan bod: organisatie en voorbereiding, individuele ofalgemene leerdoelen, rolinstructie of improvisatie, observeren en feedback geven, experimenteren met een alternatief en afronden van de oefening.

 

LEERDOELEN

  1. U doet kennis en ervaring op met rollenspelvarianten als krachtige leerervaringen.
  2. Na afloop van de workshop kunt u in supervisie- en intervisiesituaties een rollenspel opzetten aan de hand van ingebrachte casuïstiek.
  3. Onder uw leiding kunt u toekomstige participanten – artsen in opleiding, teamleden en collegae – laten experimenteren met diagnostische, therapeutische, gespreks- en onderhandelingsvaardigheden die onmisbaar zijn voor de dagelijkse psychiatrische praktijk.

 

LITERATUURVERWIJZING

  1. Galan, K. de, (2011). Werken met de successpiraal. Rollenspellen met effect. Zaltbommel: Uitgeverij Thema.
  2. Ouwehand, W. H. (2005). Omgaan met rollenspelen. Amsterdam: Reed Business.