Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

donderdag 10 april 2014 8:30 - 10:00

D13 ROM: mijnenveld of bloemenwei?

Os, J. van, Beurs, E. de, Verbraak, M.J.P.M., Hoenders, H.J.R., Bos, E.H., Vermeiren, R.R.J.M., Hafkenscheid, A.

Voorzitter(s): J. van Os, E. de Beurs, E.H. Bos, A. Hafkenscheid, H.J.R. Hoenders, M.P.J.M. Verbraak & R.R.J.M. Vermeieren

Locatie(s): Zaal 2.7/2.8

Categorie(ën):

INHOUD

Routine Outcome Monitoring (ROM) is het routinematig en op gestandaardiseerde wijze meten van uitkomsten in de gezondheidszorg. Sinds de invoering van ROM in de ggz is er veel discussie over dit instrument. De meningen over ROM lopen sterk uiteen, onder andere omdat er vanuit zeer verschillende belangen naar gekeken wordt. ROM dient namelijk een aantal verschillende doelen, doelen die elkaar soms flink bijten. ROM kan dienen:

(1) voor het evalueren en bijsturen van behandelingen van individuele patiënten;

(2) voor het vergelijken van behandelresultaten van afdelingen of instellingen (benchmarking);

(3) als systeem voor prestatiebekostiging door zorgverzekeraars;

(4) voor wetenschappelijk onderzoek. Omdat er zoveel doelen en belangen door elkaar heen lopen, is de discussie over ROM niet altijd even helder.

In deze discussiegroep brengen wij mensen bijeen die vanuit verschillende invalshoeken tegen ROM aan kijken, voor het discussiëren over de rol(len) van ROM in de ggz. De discussie zal zo eerlijk mogelijk (dus zo min mogelijk vooringenomen) worden gevoerd, en de voor- en nadelen van de huidige ROM zullen zo helder mogelijk worden neergezet. Er wordt niet volstaan met kritiek op de huidige ROM, maar er wordt ook gezocht naar alternatieven.

 

STELLINGEN

  1. ROM-gegevens kunnen de behandeling en het kwaliteitsbeleid ondersteunen.
  2. Het vergelijken van instellingen op basis van ROM-gegevens komt neer op het vergelijken van appels en peren.
  3. Bij ROM in de kinderpsychiatrie moeten uitkomsten bij alle relevante partijen (onder anderen kind, ouders, leraar) worden gewogen.
  4. De huidige ROM doet afbreuk aan valide kwaliteitsmeting.

 

VORM

Korte inleidingen (maximaal vijf minuten) van de vier inleiders, afgewisseld met discussie.

 

LEERDOELEN

Deelnemers bewust maken van de mogelijkheden en onmogelijkheden van ROM.

 

LITERATUURVERWIJZING

  1. Boer F, Markus M Th, Vermeiren RRJM (2012). Zeg niet: ‘Sta stil, anders kan ik je niet meten!’

            ROM in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Tijdschrift voor Psychiatrie 54, 167-171.

  1. De Beurs E, den Hollander-Gijsman ME, van Rood YA, van der Wee NJA, Giltay EJ, van Noorden MS, van der Lem R, van Fenema E, Zitman FG (2011). Routine Outcome Monitoring in the Netherlands: Practical experiences with a web-based strategy for the assessment of treatment outcome in clinical practice.Clinical Psychology & Psychotherapy 18(1), 1-12.
  2. Hafkenscheid A & Van Os J (2013). Huidige ROM doet afbreuk aan valide kwaliteitsmeting. Tijdschrift voor Psychiatrie 55, 179-181.
  3. Hoenders HJR, Bos EH, Bartels-Velthuis AA, Vollbehr NK, Van der Ploeg K, de Jonge P, de Jong JTVM (2013). Pitfalls in the assessment, analysis, and interpretation of routine outcome monitoring (ROM) data; results from an outpatient clinic for integrative mental health. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, DOI 10.1007/s10488-013-0511-7.
  1. 5.     Van Os J, Kahn R, Denys D, Schroevers RA, Beekman ATF, Hoogendijk WJG, Van Hemert AM, Hodiamont PPG, Scheepers F, Delespaul PhAEG, Leentjes AFG (2012). ROM: gedragsnorm of dwangmaatregel? Commentaar op het themanummer ROM. Tijdschrift voor Psychiatrie 54, 245-252.