P49 ‘Beat-It’, een nieuwe smartphone-applicatie ter ondersteuning van emotieregulatie bij jongeren met een disruptieve stoornis
Pelt, B.J. van, Bruil, A., Rijnsoever, T. van, Elzerman, L., Metz, L., Maras, A.
Locatie(s): ExpoFoyer
Categorie(ën):
ACHTERGROND
Emotieregulatieproblematiek vormt een basaal probleem bij adolescenten met een disruptieve stoornis als ADHD, ODD (Oppositional Defiant Disorder) en/of CD (Conduct Disorder). Onder deze jongeren is vaak sprake van chronische kwetsbaarheid: zij reageren snel, heftig en emotioneel op prikkels [1].
Om deze heftige en overweldigende emoties de baas te kunnen zijn is Beat-It ontwikkeld. Beat-it is een smartphone-applicatie die is bedacht om spanning en agressie te helpen verminderen. De applicatie werkt door gebruik te maken van muziek, beats, ritmische bewegingen en motiverende gedachten. Met Beat-It kunnen jongeren op de juiste momenten hun emoties en functioneren positief beïnvloeden. Via positieve bekrachtiging kan escalatie van het gedrag worden voorkomen en zorgt intrinsieke motivatie ervoor dat de app opnieuw gebruikt wordt in soortgelijke situaties om spanning te verminderen.
DOEL
Nemen zelfgerapporteerde gedragsproblemen en maladaptieve emotieregulatiestrategieën van adolescenten af door Beat-it regelmatig te gebruiken?
METHODEN
Als vervolg op een veelbelovend gebruikersonderzoek wordt een exploratieve studie opgezet met een pre-post-treatmentdesign en een wachtlijstconditie. 40 jongeren van Lucertis en Yulius KJP met disruptieve gedragsproblematiek die last hebben van emotionele labiliteit en moeite om emoties te reguleren nemen hieraan deel. Daarvan maken 20 jongeren acht weken lang gebruik van ‘Beat-it' additioneel aan hun gewone behandeling, de overige 20 jongeren volgen hun gewone behandeltraject.
RESULTATEN
Resultaten van de exploratieve studie worden getoond; vooral veranderingen van gedragsproblemen, mogelijke verbetering van zelfefficiëntie en ernst van emotieregulatieproblemen zijn de uitkomstmaten.
CONCLUSIE
Nieuwe vormen van m-health-interventies kunnen bijdragen aan de verbreding en verbetering van geestelijke gezondheidszorg voor jongeren. Hoe bruikbaar deze zijn in de praktijk, de mate van acceptatie door jongeren en eerste aanwijzingen voor effectiviteit worden bediscussieerd.
LITERATUURVERWIJZING
- Appelo-Wichers, R., Appelo, M., & Bos, E. (2008). Rationele Rehabilitatie bij jongeren met emotieregulatieproblematiek: Een pilotstudie. Kind en Adolescent Praktijk, 3, 2-10.
- Over Pelt, B.J. van
- Over Bruil, A.
- Over Rijnsoever, T. van
- Over Elzerman, L.
- Over Metz, L.
- Over Maras, A.