Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

donderdag 10 april 2014 16:00 - 16:15

S39.3 Motiveren kun je leren, ook bij ADHD!

Kooij, J.J.S.

Voorzitter(s): A.A. van Elburg

Locatie(s): Pieter Baan

Categorie(ën):

ACHTERGROND

Adolescenten en volwassenen met ADHD die zich aanmelden voor diagnostiek, blijken niet altijd gemotiveerd voor behandeling. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn, variërend van ‘ik wilde alleen weten of ik de diagnose heb’ tot ‘ik wil geen medicatie’, of omdat ze zich vanwege de executieve functiestoornissen bij ADHD, waaronder problemen met de motivatie, niet aan afspraken met de behandelaar kunnen houden.

Adolescenten met ADHD hebben heel specifieke eigen problemen doordat zij zich in deze leeftijdsfase los willen maken van hun ouders, terwijl ze de structuur die nodig is voor behandeling niet goed zelfstandig kunnen opbrengen. Adolescenten met ADHD haken af uit behandeling rond het 15e jaar, zoals valt af te leiden uit landelijke prescriptiecijfers voor ADHD-medicatie. Volwassenen melden zich gemiddeld pas na hun 30e aan, zodat er een gat in de behandeling is van ongeveer 20 jaar tussen beide leeftijdsgroepen. Maar ook volwassenen met ADHD, wier problemen onder andere worden omschreven als ‘dingen niet afmaken’, hebben moeite een behandeling vol te houden.

 

DOEL

Inventariseren welke problemen patiënten en behandelaars ervaren bij het motiveren voor behandeling, en welke motivatietechnieken het meest effectief zijn.

 

METHODEN

Literatuuronderzoek naar en klinische ervaring met het motiveren en behandelen van mensen met ADHD.

 

RESULTATEN

Er wordt een overzicht gegeven van belangrijke aspecten bij het motiveren van de patiënt en van jezelf als behandelaar. Ook zullen tips en tricks aan de orde komen op basis van de klinische ervaring.

 

CONCLUSIE

Motiveren kun je leren, ook bij ADHD!

 

LITERATUURVERWIJZING

Ahmed R, Borst J, Wei YC, Aslani P. Parents’ Perspectives About Factors Influencing Adherence to Pharmacotherapy for ADHD. J Atten Disord. 2013 Aug 30.

Modesto-Lowe V, Chaplin M, Soovajian V, Meyer A. Are motivation deficits underestimated in patients with ADHD? A review of the literature. Postgrad Med. 2013 Jul;125(4):47-52

Silvetti M, Wiersema JR, Sonuga-Barke E, Verguts T. Deficient reinforcement learning in medial frontal cortex as a model of dopamine-related motivational deficits in ADHD. Neural Netw. 2013 Oct;46:199-209.

Charach A, Fernandez R. Enhancing ADHD medication adherence: challenges and opportunities. Curr Psychiatry Rep. 2013 Jul;15(7):371.

Kooij JJS. ADHD bij volwassenen. Diagnostiek en behandeling, 3e druk, 2010. Harcourt Assessment and Information, Amsterdam.