Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

donderdag 10 april 2014 15:30 - 17:00

D21 Academische werkplaatsen voor forensische jeugd: een kwestie van motivatie!

Vermeiren, R.R.J.M., Bevaart, F., Colins, O.F., Domburgh, L. van, Doreleijers, T.H.A.H., Duin, L. van, Jansen, L.M.C., Luijks, M., Marhe, R., Mulder, E.A., Popma, A., Ruigh, E.L. de, Stapersma, L., Wiers, R.W.H.J., Zijlmans, J.

Voorzitter(s): F. Beevaart, O.F. Cohns, O.F. Colins, L. van Domburg, R. Marhe, E.L. de Ruigh, L .Stapersma, J. Zijlsma, Th.A.H. Dorelijers, L. van Duin, L.M.C. Jansen, M. Luijks, E.A. Mulder, A. Popma, R.R.J.M. Vermeiren en R.W.H.J. Wiers

Locatie(s): Zaal 2.7/2.8

Categorie(ën):

INHOUD

Deze discussie zal zich richten op het concept ‘academische werkplaats’, door ZonMW gedefinieerd als een (kennis)infrastructuur waarin praktijk, onderzoek, beleid en opleidingen samenwerken. Aan bod komen de eigenschappen, doelen en (mogelijke) resultaten van dergelijke samenwerkingsverbanden binnen de forensische setting.

 

VORM

Aan de hand van drie thema’s zullen verschillende stellingen worden behandeld. Ten eerste zal worden gesproken over de eigenschappen van een academische werkplaats. Daarna zullen enkele stellingen besproken worden omtrent de doelen van een academische werkplaats. Ten slotte zal aandacht zijn voor stellingen over (mogelijke) resultaten van een academische werkplaats.

 

STELLINGEN

Eigenschappen van een academische werkplaats

  1. Om praktijkinstellingen en hun cliënten te motiveren voor onderzoek dienen de praktijk en wetenschap samengebracht te worden.
  2. Om onderzoek te doen binnen de dynamische werkomgeving en in de zeer complexe doelgroep van de forensische psychiatrie moeten onderzoekers de werkvloer op.
  3. Samenwerken levert meer op dan samen werken.

Doelen van een academische werkplaats

  1. Voor het evidence-based werken binnen de forensisch-psychiatrische setting zijn academische werkplaatsen nodig.
  2. Het ontwikkelen en professionaliseren van de praktijk moet een van de hoofddoelen zijn van academische werkplaatsen.

(Mogelijke) resultaten van een academische werkplaats

  1. Data uit de klinische praktijk zijn nodig voor meer praktische onderbouwing van wetenschappelijke inzichten.
  2. De Academische Werkplaats Forensische Zorg voor Jeugd (AWFZJ) werkt.
  3. Binnen de forensische praktijk moeten screening- en risicotaxatie-instrumenten zich richten op psychische en sociale factoren, maar ook op (neuro)biologische factoren.

 

LEERDOELEN

Na het bijwonen van deze discussiegroep heeft de deelnemer kennis van:

-       De eigenschappen en doelen van een academische werkplaats;

-       De waarde van onderzoek binnen academische werkplaatsen in de forensisch-psychiatrische praktijk;

-       Wat voor rol motivatie speelt bij het doen van onderzoek in de forensisch-psychiatrische praktijk en wat voor praktische en ethische dilemma’s hierbij een rol kunnen spelen.