Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

donderdag 10 april 2014 15:30 - 17:00

D30 Beleid, publiek en media motiveren – aandacht voor de psychiatrie krijgen van beleidsmakers en het algemene publiek vergt strategie

Ruijter, A.M. de, Linse, H., Vermeiren, R.R.J.M., Doremalen, D. van, Bergsma, A., Büchli, J.

Voorzitter(s): A.M. de Ruijter

Locatie(s): Zaal 2.9

Categorie(ën):

INHOUD

De psychiatrie, en meer nog de kinder- en jeugdpsychiatrie, ligt al jaren onder vuur. Diagnoses en behandelingen krijgen kritiek te verduren. De sector staat boven aan de lijst met bezuinigingen. De overheid wil de kinderpsychiatrie zelfs uit de zorgverzekering halen en naar het sociale domein trekken, naar de verantwoordelijkheid van de gemeenten.

De laatste jaren is er een lawine aan maatregelen over onze sector gestort, vaak onder een ideologisch sausje. Bij de Transitie Jeugdzorg is demedicaliseren, normaliseren en ontzorgen het credo. Specialistische zorg lijkt overbodig. Sterker nog, men lijkt te geloven dat met vroeghulp en wijkgericht werken problemen van opvoeden en opgroeien aangepakt kunnen worden, waardoor zware hulp niet nodig is.

Dat het zo ver gekomen is, ligt deels aan onszelf. Ideologische sausjes zijn er niet van de ene dag op de andere. Voordat ze gemeengoed worden, staan ideeën en overtuigingen in rapporten en notities. Geleidelijk worden ze breder geadopteerd, beleidsmakers raken ervan doordrenkt. Als de ideeën niet bijgestuurd worden, blijven ze en worden ze sterker.

De psychiatrie ontbeert een strategie die zich richt op het aangaan van duurzame relaties met beleidsmakers en andere ‘stakeholders’. Als die er wél was geweest, hadden we meerdere dossiers (zoals de eigen bijdrage) eerder in een andere richting kunnen sturen.

 

VORM

De gespreksleiders delen hun ‘lobby’-ervaringen in het kader van de transitie van de kinder- en jeugdpsychiatrie en evalueren de resultaten. De discussie zal gaan over mogelijke strategieën en de daaruit voortvloeiende middelen – en het bijbehorende budget – voor de toekomst, en over de rol van alle psychiaters daarin.

 

STELLINGEN

  1. Alleen door het aangaan van duurzame relaties met overheden en beleidsmakers en andere stakeholders zullen we onze reputatie kunnen verbeteren.
  2. Onze ‘lobby’ tegen de nieuwe jeugdwet kenmerkte zich door amateurisme, en gebrek aan strategie en middelen.
  3. De samenwerking met ouders en patiëntenverenigingen is essentieel gebleken en heeft belangrijke waarde toegevoegd.
  1. Sociale media zijn tegenwoordig onmisbaar. Elke psychiater moet zich niet alleen bekwamen in psychiatrie, maar ook in twitteren en bloggen.

 

LEERDOELEN

Aan het eind van de sessie hebben deelnemers inzicht in de essentiële aspecten van het aangaan van duurzame relaties met ‘stakeholders’ en in de rol van individuele psychiaters daarin.

 

LITERATUURVERWIJZING

C. van Riel, (2012). De alignmentfactor – bouwen aan duurzame relaties, Academic service.

Cees B.M. van Riel (1951) is hoogleraar Corporate Communication aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University.