Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

donderdag 10 april 2014 18:36 - 19:00

S46.4 Cognitieve gedragstherapie voor adolescenten met ADHD

Boyer, B.E., Geurts, H.M., Prins, P.J.M., Oord, S. van der

Voorzitter(s): E. Ruhe

Locatie(s): Zaal 04/05

Categorie(ën):

ACHTERGROND

In het dagelijks leven ervaren adolescenten met ADHD problemen met plannen, en dat zorgt voor beperkingen in hun functioneren op school, in het gezin en in de sociale omgang. Evidence-based niet-medicamenteuze behandelingen voor adolescenten met ADHD zijn er nauwelijks, terwijl de uitvalpercentages bij behandeling aanzienlijk zijn. Omdat cognitieve gedragstherapie (CGT) gericht op planningsvaardigheden effectief blijkt voor het verminderen van ADHD-symptomen bij volwassenen [2], hebben wij een CGT ontwikkeld gericht op het aanleren van planningsvaardigheden aan adolescenten met ADHD [1].

 

DOEL

Onderzoeken wat de effectiviteit is van CGT gericht op planningsvaardigheden bij adolescenten met ADHD, aan de hand van gerandomiseerd en gecontroleerd multicenteronderzoek (N=185).

 

METHODEN

Adolescenten (12-16 jaar) met ADHD werden gerandomiseerd toegewezen aan CGT gericht op planningsvaardigheden of een controlebehandeling (waarmee werd gecontroleerd voor non-specifieke behandeleffecten). Om uitval te verminderen zijn in beide protocollaire behandelingen technieken geïntegreerd uit de motiverende gespreksvoering. Bij de voor-, na- en follow-upmeting (de follow-up vond 3 maanden na de nameting plaats) zijn data verzameld met behulp van cognitieve maten voor planning, alsook leraar- en oudervragenlijsten gericht op ADHD-symptomen en planning.

 

RESULTATEN

Bij de voormeting zijn er bij adolescenten geen beperkingen ten aanzien van planning waargenomen op de cognitieve maten. Er bleek zeer weinig uitval te zijn bij beide behandelingen (slechts 5,64%). Voorlopige resultaten laten zien dat er een significante verbetering is van ADHD-symptomen en planningsvaardigheden gemeten met vragenlijsten (grote effectsizes), maar niet op de cognitieve maten. Hierbij is er geen verschil tussen de twee behandelingen.

 

CONCLUSIE

Behandeling van planningsvaardigheden verbetert ADHD-symptomen alsook planningsvaardigheden gescoord door ouders, maar niet meer dan in een controlebehandeling. Motiverende gesprektechnieken lijken een belangrijke factor te zijn om uitval te verminderen in de behandeling van adolescenten met ADHD.

 

LITERATUURVERWIJZING

Kuin, M., Boyer, B.E., & Van der Oord, S. (2013). Zelf Plannen. Lannoo Campus: Houten.

Safren, S.A., Sprich, S., Mimiaga, M.J., Surman, C., Knouse, L., Groves, L., & Otto, M.W. (2010). Cognitive behavioural therapy vs relaxation with educational support for medication-treated adults with ADHD and persistent symptoms. Journal of American Medical Association, 304, 875-880.