Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

donderdag 10 april 2014 17:30 - 19:00

D19 Weg van de DSM?! Implementatie van de DSM-5 in Nederland

Schoevers, R.A.

Voorzitter(s): R.A. Schoevers

Locatie(s): Zaal 02/03

Categorie(ën):

INHOUD                   

Deze sessie hoort bij de strategie en activiteiten van de NVvP rondom de verschijning van de vertaling van de DSM-5 en de implementatie daarvan. Voorafgaand aan de discussie zullen drie korte presentaties worden gegeven:

 

a) Dr. Theo Ingenhoven: Van DSM-IV naar DSM-5: alles wordt anders? Maar zelfs dat niet!

Na de presentatie van de DSM-5 in mei 2013 in San Francisco vraagt menigeen zich af hoe deze in Nederland ingevoerd zou moeten gaan worden. In deze presentatie wordt samengevat wat de belangrijkste veranderingen zijn in dit vooraanstaande psychiatrische classificatiesysteem. We staan stil bij de vraag hoe en wanneer de DSM-5 zou kunnen worden ingevoerd in Nederland.

 

b) Prof. dr. Jan Swinkels: Klinischer en gevaarlijker?

De DSM is in principe geen diagnostisch instrument maar een classificatiesysteem. Er is een gevaar van over-classificatie. Dat geldt overigens ook voor systemen als de ICD-10. Hoe denkt men via de DSM-5 dat gevaar te bezweren, en wat zijn daar dan weer de gevaren van? Hoe medisch is de DSM?

 

c) Prof. dr. Michiel W. Hengeveld: Waarom het dikke DSM-boek vertaald wordt

De DSM-5 zal hoe dan ook gebruikt gaan worden. Omdat de DSM-5 daardoor de komende jaren bepalend zal zijn voor het taalgebruik in de psychiatrie, wordt er een goede Nederlandse vertaling van gemaakt. Maar zonder kennis van de state of the art en de differentiële diagnostiek van de ziektebeelden kan geen goede psychiatrische classificatie plaatsvinden. Daarom moet elke hoofdbehandelaar de ‘dikke versie’ van de DSM-5 kunnen raadplegen.

 

d) Vragen uit en discussie met de zaal o.l.v. Robert Schoevers

Per onderdeel zullen stellingen worden voorgelegd.

 

LEERDOELEN

Na deelname aan de discussiegroep:

-       Kent de deelnemer de belangrijkste kenmerken van de DSM-5;

-       Heeft de deelnemer inzicht in de dilemma’s rond implementatie van de DSM-5;

-       Heeft de deelnemer inzicht in de onderwerpen van discussie die de implementatie van de DSM-5 omgeven en de visie van de NVvP hierop.