Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

donderdag 10 april 2014 17:30 - 19:00

W43 Motiveren om te ontwikkelen

Reijden, M. van der, Huskens, B.E.B.M., Verschuur, R.

Voorzitter(s): M. van der Reijden, B.E.B.M. Huskens en R. Verschuur

Locatie(s): Zaal 08

Categorie(ën):

INHOUD

Een autismespectrumstoornis (ASS) gaat vaak gepaard met gebrek aan ziektebesef en -inzicht. Er is beperkt zicht op het feit dat het functioneren op sommige levensgebieden problematisch is, en dat de ontwikkeling op een aantal terreinen moeizaam verloopt. Bij oudere kinderen (en volwassenen) kan dit zichtbaar worden in gebrek aan motivatie voor een voorgestelde behandeling. Hierbij speelt ook vaak een gebrek aan verbeeldend vermogen, waardoor het doel van de behandeling en het toekomstperspectief abstract blijven.

Bij zeer jonge kinderen lijkt een voorloper van de gebrekkige motivatie herkenbaar in het gebrek aan ‘drive’ en de beperkte initiatiefname om te ontwikkelen op andere dan bekende gebieden of gebieden waarvoor een fascinatie bestaat. In het LKH wordt de Pivotal Response Treatment® (PRT) gebruikt en onderzocht om toch een zo breed mogelijke ontwikkeling van kinderen te bewerkstelligen.

In deze workshop wordt ingegaan op de verschillende methoden die in het Dr. Leo Kannerhuis (LKH) ingezet worden om motivatie bij mensen met autisme te verbeteren, en op PRT in het bijzonder.

 

VORM

De workshop bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt ingegaan op motivatie en motivatieproblemen in algemene zin. Na een korte inleiding en voorbeelden van de benadering van motivatie(problemen) binnen het LKH worden de deelnemers uitgedaagd om voorbeelden uit de eigen instelling in te brengen. In het tweede deel van de workshop wordt nader ingegaan op PRT, met een presentatie over ‘evidence’ voor de effectiviteit van PRT, voorbeelden van de manier waarop PRT binnen het LKH wordt ingezet en enkele casussen.

 

LEERDOELEN

  • Inzicht in de diverse factoren die gebrek aan initiatiefname en motivatie bij mensen met ASS kunnen veroorzaken.
  • Kennis over methoden om de motivatie van mensen met autisme te verbeteren.
  • Up-to-date inzicht in evidence voor de effectiviteit van PRT voor kinderen met autisme en hun ouders.
  • Kennis over twee nieuwe behandelvormen voor kinderen met ASS, waarbij PRT de kern van de behandeling vormt.

 

LITERATUURVERWIJZING

  1. Cowan, R. J., & Allen, K. D. (2007). Using naturalistic procedures to enhance learning in individuals with autism: A focus on generalized teaching within the school setting. Psychology in the Schools, 44, 701-715.
  2. Huskens, B., Reyers, H., & Didden, R. (2012). Staff training effective in increasing learning opportunities for school-aged children with autism spectrum disorders. Developmental Neurorehabiltitation, 15(6), 435-447.
  3. Koegel, R. L., & Koegel, L. K. (2006). Pivotal Response Treatment for autism: Communication, social and academic development. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co.
  4. Minjarez, M. B., Williams, S. E., Mercier, E. M., &Hardan, A. Y. (2011). Pivotal response group treatment program for parents of children with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 41, 92-101.
  5. Verschuur, R., Didden, R., Lang, R., Sigafoos, J., & Huskens, B. (2013). Pivotal Response Treatment for children with autism spectrum disorders: A systematic review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders. doi: 10.1007/s40489-013-0008-z