W45 Het nieuwe Nederlandse prototype psycho-educatiecursus bipolaire stoornis
Schulte, P.F.J., Jabben, N., Knoppert, E., Peetoom, T., Postma, D., Stoffels, M., Aelberts-van de Ven, C.
Voorzitter(s): C. Aelberts-van de Ven, N. Jabben, E. Knoppert, T. Peetoom, D. Postma, P.F.J. Schulte en M. Stoffels
Locatie(s): Zaal 2.7/2.8
Categorie(ën):
INHOUD
De Nederlandse psychiatrie bevindt zich in een grote transitie. Minister Schippers heeft, ondersteund door patiёntenorganisaties, zelfmanagement prominent op de agenda geplaatst. Veel patiёnten met een bipolaire stoornis en hun betrokkenen zijn uitermate gemotiveerd om zelfmanagement te leren. Het Nederlands Kenniscentrum voor Bipolaire Stoornissen heeft daarom op basis van de huidige evidentie en inzichten een nieuw prototype voor de psycho-educatiecursus bipolaire stoornis ontwikkeld. Psycho-educatie is een evidence-based interventie bij de bipolaire stoornis met talrijke gerandomiseerde studies in de laatste tien jaar.
Vernieuwend is hierbij dat het onderwijsbureau van de NVvP heeft meegewerkt om de gekozen werkvormen aan te laten sluiten op actuele inzichten rond volwasseneneducatie, waardoor cursisten de informatie beter zullen onthouden en makkelijker kunnen inzetten om zichzelf en hun ziekte te leren managen.
VORM
Interactieve korte lezingen over de evidentie en de inhoud van de nieuwe cursus.
LEERDOELEN
- Kennis van de theoretische achtergrond en inhoud van de nieuwe psycho-educatiecursus.
- Vaardigheden in het geven van de cursus verbeteren door nieuwe interventies te leren.
- Over Schulte, P.F.J.
- Over Jabben, N.
- Over Knoppert, E.
- Over Peetoom, T.
- Over Postma, D.
- Over Stoffels, M.
- Over Aelberts-van de Ven, C.