Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

donderdag 10 april 2014 17:30 - 19:00

W46 Zoeken naar evidence

Lijmer, J.G.

Voorzitter(s): J.G. Lijmer

Locatie(s): Zaal 2.14

Categorie(ën):

INHOUD

Bij evidence-based medicine gaat het erom de keuze voor de behandeling van een patiënt te maken door expliciet, oordeelkundig en consciëntieus gebruik te maken van het beste beschikbare bewijs.

De eerste stap in het proces van evidence-based medicine is het formuleren van een klinische vraag. Het is gemakkelijk om veel vragen te formuleren, maar een antwoord vinden is vaak veel moeilijker. In de dagelijkse praktijk zijn er veel onderwerpen die aanleiding kunnen geven tot een zoekvraag. De meest voorkomende vragen hebben betrekking op therapie, diagnose of prognose. Het is belangrijk een goed beantwoordbare vraag te formuleren, omdat de geformuleerde vraag een leidraad zal vormen voor het zoeken naar literatuur. Als hulpmiddel voor het formuleren van vragen heeft de EBM-groep uit Oxford het PICO-systeem voorgesteld: Patient-Intervention-Comparison-Outcome. Al deze elementen tezamen vormen de basis van een beantwoordbare klinische vraag.

De tweede stap bij het zoeken naar evidence is het vertalen van deze klinische vraag in een zoekstrategie. Het is natuurlijk mogelijk om te proberen alles over een onderwerp te vinden, maar vaak is er geen tijd beschikbaar om de grote hoeveelheid aan gevonden informatie door te nemen. Voor de dagelijkse praktijk is het vaak handiger een meer specifieke zoekstrategie te hanteren.

 

VORM

In deze workshop leert u na een korte inleiding eerst zelf een klinische vraag te formuleren volgens het PICO-systeem. In het tweede gedeelte zullen verschillende strategieën worden besproken om snel en specifiek naar het best beschikbare bewijs te zoeken. Hierbij zal eerst een korte inleiding worden gegeven van beschikbare databases, waarna actief kan worden geoefend.

 

LEERDOELEN

  • Leren formuleren van beantwoordbare vragen.
  • Verbeteren van de eigen online-zoekstrategieën.