Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

vrijdag 11 april 2014 8:30 - 8:48

S52.1 FACT Jeugd West-Friesland. Evaluatie van cliëntkenmerken, aanbod, werkwijze en tevredenheid

Meijer, P.M., Koopmans, M., Koning, N. de

Voorzitter(s): A. Popma

Locatie(s): Zaal 02/03

Categorie(ën):

ACHTERGROND

In West-Friesland is in april 2011 een FACT Jeugdteam gestart door GGZ Noord-Holland-Noord, in samenwerking met Bureau Jeugdzorg, Brijder (verslavingszorg), Parlan (Jeugd & Opvoedhulp), Stichting de Praktijk (centrum voor ambulante kinder- en jeugdpsychiatrie) en lijn5 (jeugdzorg/LVB). Het team bestaat uit behandelaars vanuit de verschillende organisaties. Behandeling is gericht op kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar, die zijn vastgelopen in de reguliere hupverlening, of hierdoor niet bereikt worden. Het gaat om gezinnen en jeugdigen waarbij naast psychiatrische problematiek diverse andere problemen spelen, zoals opvoedingsproblemen, verslaving, verstandelijke beperkingen of financiële problemen. Het motiveren van jeugdigen en ouders speelt een grote rol binnen de werkwijze van het FACT Jeugdteam. Jeugdigen en ouders hebben vaak geen zin meer om hun verhaal nogmaals te doen en zijn vaak teleurgesteld in de hulpverlening.

Het FACT Jeugd-aanbod is een relatief nieuw zorgmodel dat nog volop in ontwikkeling is. In 2011 heeft het Trimbos-instituut een eerste beschrijving gemaakt van dit model (Hendriksen-Favier).

 

DOEL

Doel van het pilotonderzoek was meer inzicht krijgen in de cliëntkenmerken, de behandeling die de verschillende kinderen hebben gekregen, de werkwijze en de effecten. Gezien de doelgroep was het belangrijk om de tevredenheid van de cliënten te meten.

 

METHODEN

Voor de beschrijving van cliëntkenmerken heeft een dossieranalyse plaatsgevonden van de cliënten (N=58) uit de periode van april 2011 tot november 2012. Daarnaast zijn er ROM-gegevens verzameld en tevredenheidsvragenlijsten afgenomen bij de ouders en jeugdigen.

 

RESULTATEN

Uit het onderzoek (1) blijkt dat de werkwijze van het FACT Jeugd West-Friesland grotendeels overeenkomt met het FACT Jeugdmodel (2). FACT Jeugd West-Friesland bereikt de beoogde doelgroep. Een van de meest voorkomende behandeldoelen is het psychisch functioneren, gevolgd door de opvoedingsvaardigheden van ouders. Uit de tevredenheidsvragenlijsten naar de behandeling via FACT Jeugd is een zeer hoog tevredenheidscijfer van 8.7 gekomen.

 

CONCLUSIE

De kracht het FACT Jeugdteam is de samenwerking tussen verschillende organisaties; hiermee loopt dit team landelijk voorop. Jeugdigen en ouders hebben voor verschillende zorgvragen slechts met één team te maken, waarin integraal aan diverse problemen wordt gewerkt. De cliënttevredenheid is hoog.

 

LITERATUURVERWIJZING

Hendriksen-Favier, A.I. (2013). FACT Jeugd West-Friesland. Evaluatie van cliëntkenmerken, aanbod, werkwijze en tevredenheid. Utrecht: Trimbos-instituut.

Hendriksen-Favier, A.I. (2011). Modelbeschrijving (F)ACT Jeugd. Utrecht: Trimbos-instituut