Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

vrijdag 11 april 2014 9:06 - 9:24

S52.3 Kenmerken van completers en non-completers in een gesloten behandelsetting

Jambroes, T., Nauta - Jansen, L.M.C., Vermeiren, R.R.J.M., Doreleijers, T.H.A.H., Popma, A.

Voorzitter(s): A. Popma

Locatie(s): Zaal 02/03

Categorie(ën):

ACHTERGROND

Bij jongeren met een gedragsstoornis is de motivatie voor behandeling vaak beperkt. Binnen de gesloten jeugdzorg, waar jongeren gedwongen geplaatst worden voor behandeling, is deze motivatie vaak nog minder. Ondanks het gedwongen karakter van de zorg zijn er veel jongeren die specifiek geïndiceerde behandelingen niet afronden. Voor het verminderen van gedragsproblemen lijkt het negatief te zijn als een therapie niet wordt afgerond. Onduidelijk is bij welke jongeren een hoger risico bestaat dat ze de therapie vroegtijdig beëindigen. 

 

DOEL

Onderzoeken welke verschillen en overeenkomsten er bestaan tussen jongeren die een agressietraining afronden en jongeren die vroegtijdig uitvallen.

 

METHODEN

Van ruim 200 jongeren in een gesloten jeugdzorginstelling die een agressieregulatietraining zijn gestart, werden algemene en diagnostische gegevens verzameld. Volgens de intention to treat-methode werden de uitkomsten geanalyseerd van gedragsvragenlijsten die voor en na de training waren afgenomen (YSR, CBCL, YPI, RPQ). Completers en non-completers werden met elkaar vergeleken op algemene, diagnostische en uitkomstparameters.

 

RESULTATEN

Voorlopige resultaten laten zien dat ongeveer 75 procent van de jongeren die startten met de training, de training ook heeft afgerond. Er werden verschillen gevonden in de mate van specifieke psychopathische trekken tussen completers en non-completers voor de start van de behandeling. Tevens werd bij completers een grotere afname van agressief gedrag gezien dan bij non-completers.

 

CONCLUSIE

Jongeren die een agressieregulatietraining in een gesloten jeugdzorginstelling niet afronden, laten opvallende verschillen zien met jongeren die deze training wel afronden. Om meer jongeren de training met succes te laten afronden dient rekening te worden gehouden met specifieke klinische kenmerken bij de start van de therapie. Aanbevelingen voor de praktijk zullen worden besproken.