Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

vrijdag 11 april 2014 10:30 - 12:00

W08 Van Loss- naar Goal-Framing bij psycho-educatie, om de motivatie voor medicatiegebruik te vergroten

Es, F.D. van, Moolen, A. van der, Castelein, S.

Voorzitter(s): S. Castelein, F.D. van Es en A. van der Moolen

Locatie(s): Zaal 2.9

Categorie(ën):

INHOUD

De slogan ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt!’ wordt gevolgd door het beeld van een gruwelijk ongeluk. Met dergelijke voorlichtingsstrategieën wordt getracht mensen te motiveren om hun gedrag te veranderen. Ook bij ieder voorlichtingsgesprek kiest u uw strategie, in de hoop dat uw patiёnten uw medicatie- en leefstijladviezen op zullen volgen.

In onze workshop nodigen wij u uit om na te denken over de wijze waarop uw ‘frame’ of denkraam uw voorlichtingsstrategie en daarmee de kans op succes bepaalt. Daarna onderzoeken we hoe u met de tekst en toonzetting van uw advies aansluiting kunt vinden bij de leefwereld van uw patiёnt. Als de patiёnt meekijkt door uw denkraam, voelt hij zich beter betrokken bij uw boodschap en neemt de motivatie toe om het gedrag daarop aan te passen. Als u het juiste denkraam kiest, neemt de therapietrouw toe.

 

VORM

Met een ‘pubquiz’ frissen we uw kennis op over bekende do’s en don’ts bij psycho-educatie. Daarna leggen we uit hoe u denkramen, of ‘frames’, kunt toepassen in de gezondheidscommunicatie om motivatie voor therapietrouw te bevorderen. Met interactieve werkvormen krijgt u gelegenheid om te oefenen met gerichte framing-technieken.

 

LEERDOELEN

Aan het einde van de workshop hebben de deelnemers:

  • Kennis genomen van de effectiviteit voor therapietrouw van succesvolle goal-framing;
  • Inzicht in de succesfactoren en de valkuilen bij psycho-educatie;
  • Ervaren hoe zij goal-framing kunnen toepassen in een voorlichtingsgesprek.

 

LITERATUURVERWIJZING

  1. Adams e.a., Amador X.; Lessons learned about poor insight; Schizophr. 2011 Bull. 37 (1): 27-9.
  2. Brug I., Schaalman I., Kok G.; Gezondheidsvoorlichting en gedragsverandering, een planmatige aanpak; Koninklijke Van Gorcum 2003.
  3. Moolen v.d. A.E.G.M., Bruggeman R., Knegtering H.; Overdacht, over voorlichting in de psychiatrie van theorie naar praktijk; 2008.
  4. Moolen v/d.A.E.G.M, Castelein S., Mulder P.J.; Hoofdstuk 4 uit Depot antipsychotica, een multidisciplinaire benadering; Koninklijke Van Gorcum 2013.