Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

vrijdag 11 april 2014 11:14 - 11:36

S60.3 Het meten van mentaliseren met de Perspective Taking Questionnaire (PTQ)

Kemps, S.

Voorzitter(s): C.G. Kooiman

Locatie(s): Zaal 2.1

Categorie(ën):

ACHTERGROND

Het reflecterend of mentaliserend vermogen van de patiënt (en van de behandelaar) is een belangrijk aandachtspunt in de behandeling van patiënten die ontregeld zijn. Behalve de schaal voor Reflectief Functioneren (Fonagy et al., 1998) zijn er bijna geen instrumenten die het mentaliserend vermogen van een patiënt systematisch sonderen. Kenneth Levy en collega’s (2005) ontwikkelden een observatieschaal die algemeen bruikbaar zou moeten zijn in de psychiatrische praktijk.

 

DOEL

De bruikbaarheid vaststellen van de PTQ in de psychiatrische praktijk.

 

METHODEN

De Nederlandse versie van de PTQ werd na vertaling en terugvertaling vastgesteld. Behandelaren vulden voor 179 psychotherapiepatiënten een PTQ in; van 28 patiënten werden door meerdere behandelaren een PTQ ingevuld. De patiënten vulden in het kader van Routine Outcome Monitoring meerdere vragenlijsten in, waaronder de ECR-r en de Toronto Alexithymia Schaal (TAS-20); deze schaal is een maat voor alexithymie en kan worden opgevat om een deelaspect van mentaliseren te meten.

 

RESULTATEN

De invultijd is kort (ca. 10 minuten). De PTQ blijkt een klinisch inzichtelijke drie-factorstructuur te hebben met een aanvaardbare betrouwbaarheid. De verwachte samenhang met de ECR-r, die gehechtheidstijlen meet, is echter nihil.

 

VOORLOPIGE CONCLUSIES

De PTQ is een goed bruikbaar en betrouwbaar instrument om gestructureerd een klinische inschatting te maken van het mentaliserend vermogen van de patiënt. De samenhang met de door de patiënt zelf ‘gemeten’ gehechtheid ontbreekt echter. De betekenis hiervan wordt besproken.

 

LITERATUURVERWIJZING

Fonagy P, Steele M, Steele H, Target M. Reflective-functioning manual: version 5.0 for application to the adult attachment interview. Unpublished manual. University College. London, 1998.

Levy KN, Meehan KB, Reynoso JS. The reflective function rating scale. Unpublished manuscript. Department of Psychology. Pennsylvania Statte University, 2005.