Sluiten Toegevoegd aan Mijn programma.
Sluiten Verwijderd uit Mijn programma.
Terug Home

NVVP VJC 2014

vrijdag 11 april 2014 12:45 - 13:15

P81 Motivatie bij jongeren met ADHD, meerwaarde van coaching en inzet van multimedia-elementen

Geilleit, W.E.N., Kapiteijn , S., Vreeke, L.J., Maras, A.

Locatie(s): ExpoFoyer

Categorie(ën):

ACHTERGROND

Jongeren met ADHD hebben vaak moeite om een training of behandelprogramma af te ronden. Dit is enerzijds te verklaren vanuit hun problematiek en de ontwikkelingsfase waar ze in zitten. Anderzijds is dit te verklaren doordat de begeleiding, inhoud en design van de training mogelijk onvoldoende aansluiten bij de jongeren.

Tot op heden zijn er weinig niet-medicamenteuze behandelingen beschikbaar en onderzocht voor jongeren met ADHD. Coaching kan jongeren met ADHD helpen vaardigheden te ontwikkelen, en kan ook de motivatie bevorderen [1,2]. Een geïndividualiseerd coachingstraject gericht op het vergroten van de eigen verantwoordelijkheid van deze jongeren voorziet in een behoefte.

Mede om deze reden is ‘Power Coach’ ontwikkeld, een aansprekend en innovatief coachingsprogramma voor jongeren met ADHD. Deze training is gericht op het aanleren van vaardigheden die van invloed zijn op het functioneren in de puberteit. Thema’s als emotieregulatie, plannen en organiseren en risicogedrag staan hierbij centraal. Er wordt gebruik gemaakt van een beloningssysteem en van digitale media zoals mobiele applicaties en video’s om de therapietrouw en motivatie van de jongeren te verhogen.

 

DOEL

Onderzoeken van de gebruiksvriendelijkheid en haalbaarheid van Power Coach.

 

METHODEN

In een gebruikersonderzoek wordt eerst de haalbaarheid van Power Coach en mogelijke toepassing van coaching en de inzet van multimedia-elementen onderzocht. Hierbij is het monitoren van de motivatie van jongeren een belangrijke pijler voor haalbaarheid en doorontwikkeling.

 

RESULTATEN

De eerste resultaten van het gebruikersonderzoek worden gepresenteerd. De input van jongeren met ADHD is in een vroeg stadium verwerkt in het programma; het materiaal is namelijk tijdens de ontwikkelfase voorgelegd aan jongeren met ADHD. Gegevens over de gebruiksvriendelijkheid, aanbevelingen, motivatie van de jongeren en doelgerichtheid zijn hiervoor verzameld. Deze kwalitatieve gegevens worden beschreven.

 

CONCLUSIE

Coaching in combinatie met het gebruik van multimedia-elementen lijkt een veelbelovende manier om jongeren met ADHD vaardigheden aan te leren. Een gerandomiseerde effectstudie is nodig om de effecten van Power Coach te onderzoeken.

 

LITERATUURVERWIJZING

  1. Sleeper-Triplett, J. (2008). The effectiveness of coaching for children and teens with AD/HD. Pediatric Nursing, 34(5), 433-435.
  2. Young, S., & Myanthi Amarasinghe, J. (2010). Practitioner review: non-pharmacological treatment for ADHD: a lifespan approach. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51(2), 116-133.